Overslaan en naar de inhoud gaan

logo

Atlas schreef mee aan onderzoeksrapport over impact van corona op Antwerpenaren

© atlas

Hoe heeft de Antwerpenaar de coronapandemie ervaren in de periode april tot half augustus 2020? Dat is de vraag die Atlas samen met stad Antwerpen, het Instituut voor Tropische Geneeskunde, Samenlevingsopbouw en UAntwerpen heeft proberen te beantwoorden.

Over het rapport

Toen ons land in maart 2020 in lockdown ging, zijn verschillende instanties in Antwerpen gestart met onderzoeken bij inwoners en werden er signalen opgevangen over wat leefde bij de inwoners van onze stad. Deze informatie en bevindingen zijn nu samengelegd en gebundeld in een overzichtelijk rapport met concrete aanbevelingen.

Het rapport focust op de impact van corona op het welbevinden van de Antwerpenaar en de communicatie en dienstverlening van de stad Antwerpen en andere organisaties. Zo zien we dat COVID-19 niet enkel een besmettelijke ziekte is, maar ook een sociale. De coronacrisis heeft een impact op het mentaal welzijn van Antwerpenaars, en treft zeker kwetsbare groepen hard.

Meertalige communicatie

Daarnaast zien we dat er enorme inspanningen gebeurd zijn om zoveel mogelijk mensen op de hoogte te brengen van de maatregelen. Meertalige communicatie bleek hierbij heel belangrijk en zelfs noodzakelijk om de meerderheid van de anderstalige Antwerpenaars te bereiken. De vertalingen werden als verbindend ervaren door anderstaligen en evident, noodzakelijk en positief door mensen met Nederlands als moedertaal. Taalbarrières wegwerken en een gediversifieerde en verbindende communicatie waarmee we àlle Antwerpenaars bereiken, zijn dan ook belangrijke aanbevelingen waar we als Atlas mee aan blijven werken.

Laagdrempelige dienstverlening

Tot slot werden tijdens de coronacrisis de drempels naar sociale en andere dienstverlening hoger. Veel vormen van dienstverlening moesten digitaal verlopen. Hierdoor kregen mensen met beperkte digitale vaardigheden, mensen die geen toegang hebben tot digitale apparaten of mensen die de Nederlandse taal nog niet machtig (genoeg) zijn het moeilijker om toegang te vinden naar de juiste dienstverlening. Fysieke bereikbaarheid blijft dan ook een noodzaak voor maatschappelijk kwetsbare groepen.

Wil je meer weten?

Lees het volledige rapport met alle aanbevelingen.

Deel