Overslaan en naar de inhoud gaan

logo

Cyberaanval en privacy

atlas antwerpen

Het informaticasysteem van stad Antwerpen werd in de nacht van 5 op 6 december getroffen door een cyberaanval. Hierdoor werken sommige systemen van de stad Antwerpen minder of niet meer. Dit heeft impact op de interne werking en de dienstverlening van de stad en Atlas. 

Welke persoonsgegevens verwerkt Atlas over mij? 

Afhankelijk van het soort van dienstverlening verzamelt Atlas, integratie & inburgering Antwerpen je persoonsgegevens. Afhankelijk van de dienstverlening wist stad Antwerpen deze gegevens altijd binnen een wettelijk bepaalde termijn.

Kan ik inzage krijgen in de persoonsgegevens die Atlas over mij verwerkt?
Volgens de wetgeving General Data Protection Regulation (GDPR) kun je inzage vragen in deze persoonsgegevens. Volgens de wetgeving moeten we je een antwoord bezorgen binnen de 30 dagen. Dit is een wettelijk bepaalde termijn. 

Door de cyberaanval kunnen we deze gegevens zelf niet of slechts beperkt opzoeken waardoor we ze je tijdelijk niet kunnen bezorgen. We kunnen pas een antwoord geven op een vraag als de achterliggende systemen om dit op te zoeken weer beschikbaar zijn. 

Zodra het weer mogelijk is om de achterliggende systemen te raadplegen, zal je inzage kunnen krijgen in de persoonsgegevens die Atlas over jou verwerkt.

Zijn mijn persoonsgegevens gestolen?
Jammer genoeg kan Atlas deze vraag momenteel niet onderzoeken. Het is tot op heden niet duidelijk welke gegevens er gestolen zijn. De daders van de cyberaanval laten weinig tot geen sporen na, waardoor we het mogelijk nooit exact te weten komen. 

Op basis van de informatie die nu voorhanden is, zouden er bij de buitgemaakte gegevens hoofdzakelijk interne administratieve gegevens zijn (boekhouding, personeel,...). Atlas kan dit evenwel niet garanderen en moet verder gaan op de informatie waarover ze op dit moment beschikt. Het valt dan ook niet volledig uit te sluiten dat er alsnog gevoelige gegevens worden gelekt. 

We beseffen dat dit problemen oplevert en wensen ons hiervoor te verontschuldigen. Atlas heeft de cyberaanval ook gemeld aan de bevoegde autoriteiten. Het gerechtelijk onderzoek loopt volop.

Wat zijn de risico’s als mijn gegevens gestolen zijn?
De 2 grootste risico’s als er gegevens worden gestolen zijn phishing en identiteitsfraude.

E-mailadressen en telefoonnummers kunnen gebruikt worden om phishingberichten te versturen. Phishing is een vorm van internetfraude. Je ontvangt dan valse berichten via sms, Whatsapp, mail, …. In dit bericht proberen ze je persoonlijke gegevens te achterhalen. Bijvoorbeeld je inloggegevens, info over je creditcard of pincodes. Let hiervoor extra op. Tips om phishing te herkennen vind je op www.safeonweb.be

Als je denkt het slachtoffer te zijn van identiteitsfraude, volg dan deze stappen:

Wat doen stad Antwerpen en Atlas om mijn persoonsgegevens te beschermen tijdens deze cyberaanval?
Door de cyberaanval sloot stad Antwerpen systemen en programma’s af uit voorzorg. Stad Antwerpen, de federale Cyber Emergency Response Team (CERT.be) en de Federale Politie werken samen om de cyberaanval te onderzoeken en de schade te beperken.

Wat kan ik zelf doen om mijn persoonsgegevens te beschermen?
De tips op www.safeonweb.be kan je altijd toepassen en zorgen voor een betere beveiliging van je gegevens, ook als er geen gegevens gestolen zijn. Algemene tips rond cyberveiligheid vind je op www.safeonweb.be.  

Toestellen

Update je toestellen (laptop, smartphone, tablet) regelmatig.  Via updates worden bepaalde zwakheden in een systeem 'gepatcht'. Dit wil zeggen dat een bepaald virus of een zwakheid niet langer misbruikt kan worden door een cybercrimineel. 

Openbare wifi

Let op met openbare wifi.

  • Via een onbeveiligd WiFi-netwerk kunnen criminelen inbreken op je toestellen.
  • Gebruik dus enkel een beveiligd netwerk (met een paswoord) of je mobiele data.

Vragen?
Heb je vragen rond privacy-aspecten in verband met deze cyberaanval? Stuur dan een e-mail naar atlas.dpo@antwerpen.be

Deel