Overslaan en naar de inhoud gaan

logo

DemoKlap-traject inspireert leerkrachten secundair onderwijs

demoklap teach the teacher

©François De Heel

Op 11 mei 2021 organiseerde Atlas een inspiratiedag voor professionals uit het secundair onderwijs over het Atlasproject DemoKlap en de vorming Teach the teacher.

Klasgroepen in Antwerpen zijn superdivers. Leerkrachten worden soms geconfronteerd met straffe uitspraken, botsende overtuigingen of straatcultuurgedrag. In het DemoKlaptraject leer je hoe je kan inzetten op leercultuur, de positieve identiteitsontwikkeling van je leerlingen en constructief discussiëren. Met de vorming Teach The Teacher krijgen individuele leerkrachten begeleiding en leren ze de methodieken van DemoKlap kennen, zonder dat de school in het volledige jaartraject stapt.

Op de inspiratiedag deelden Atlasmedewerkers van team diversiteit hun ervaring en kennis over DemoKlap, en gaven twee gastsprekers een presentatie over hun expertise rond inclusief onderwijs.

Socioloog Orhan Agirdag (KU Leuven) is bekend om zijn boek ‘Onderwijs in een gekleurde samenleving’ (EPO, 2020) waarin hij de reden voor de schoolse achterstelling van jongeren met migratieroots onderzoekt. Zo gaf Agirdag op de inspiratiedag mee: "Niet alle culturele verschillen zijn waardevol in het onderwijs. Soms is het ook noodzakelijk om een soort van onverschilligheid over culturele verschillen te hanteren, omdat niet elk verschil relevant is. Maar meestal bevatten culturele verschillen waardevol potentieel, denk maar aan meertaligheid of culturele achtergronden. Dus om die dan op te nemen in het onderwijs, helpt alleen maar om het inclusiever, pluralistisch en intercultureel te maken. En zo ga je de ongelijkheid tegen."

Pedagoog Stijn Sieckelinck (Hogeschool Amsterdam) deed onderzoek naar geradicaliseerde en gederadicaliseerde jongeren en schreef hierover het boek ‘Reradicaliseren’ (Lannoo, 2017). Sieckelinck vertelde aan de deelnemers: "Leerkrachten moeten zich bewust zijn dat radicalisering vaak een uitweg biedt, en het is een manier om problemen op te lossen. De jongeren willen hoe dan ook vechten. Dus we kunnen hen beter leren hoe ze dat op een vreedzame manier kunnen doen."

Lees meer over Teach the teacher en het DemoKlap-traject.

Deel