Overslaan en naar de inhoud gaan

logo

Week van de Geletterdheid focust op duidelijke communicatie

Week van de geletterdheid

Van 4 tot en met 10 september is het de Week van de Geletterdheid, een week die in teken staat van duidelijkheid. Atlas zet sowieso al in op duidelijke communicatie en ondertekende het charter ‘ik hou het duidelijk’. 

Team Taal ondersteunt organisaties in Antwerpen om taaldrempels in hun communicatie en werking te verlagen. Zo geeft het team bijv. advies aan de stad over nieuwe communicatiecampagnes, leert medewerkers van FONS (Vlaamse uitbetaler groeipakket) om in klare taal met klanten te communiceren en werkte een taalbeleid uit voor de afdeling Nierdialyse in het Stuyvenbergziekenhuis.

Welke rol speelt klare, duidelijke taal in een inclusieve samenleving en op een inclusieve werkvloer? 

Anne Claeys van Team Taal: 'Taal is overal. Taal kan dus ook overal een drempel zijn, al hoeft dat niet. Als je een klantvriendelijke en efficiënte organisatie wil zijn, heb je er alle belang bij om heel duidelijk te communiceren met je klanten en collega’s. Zo begrijpen ze jou beter en zijn er minder frustraties en misverstanden. Je hoort soms dat “die mensen maar Nederlands moeten leren”. Maar je leert ook geen nieuwe taal op een paar weken. Voor sommige mensen duurt het zelfs jaren om een basisniveau onder de knie te krijgen. Een belastingbrief invullen, een loketmedewerker begrijpen die dialect spreekt of een ingewikkelde infobrief van de school lezen, zal dan altijd moeilijk blijven.

Wat kan Atlas betekenen voor organisaties uit Antwerpen die het charter ondertekenen maar niet goed weten hoe het aan te pakken?

Anne: 'Onze vormingen rond Klare Taal ken je misschien al, maar wij geven ook advies en ondersteuning op maat. Bij organisaties die de ruimte hebben om hun werking echt grondig aan te pakken, starten we een procesbegeleiding. Daarbij gaan we dikwijls de praktijk observeren en analyseren. Daarna stellen we samen een plan op, met verschillende acties om de taaldrempels te verlagen en de organisatie toegankelijker te maken voor anderstalige klanten en medewerkers. Wij ondersteunen heel dit proces, maar uiteindelijk zijn het wel de organisaties zelf die onze adviezen in de praktijk omzetten.'

Wat zijn de grootste inzichten die je zelf al hebt opgepikt over klare taal sinds je bij Atlas werkt? 

Anne: 'Klare taal spreken en schrijven gaat niet alleen over de taal, de woorden en de zinnen, maar ook over de boodschap. Wat is eigenlijk de essentie van wat je wil zeggen? Zeg dan enkel dat. We willen vaak zo veel context geven, maar voor iemand die nog Nederlands aan het leren is, vraagt al die extra informatie veel verwerkingstijd. Je boodschap beperken tot de essentie, daar begint het mee. Die stap mag je zeker niet overslaan. Die principes gelden trouwens niet alleen voor anderstalige gesprekspartners en lezers. Laaggeletterden, mensen met weinig tijd, mensen die in een crisissituatie zitten, … zullen allemaal liever jouw boodschap ontvangen in klare taal.'

Meer info?

Deel